Korona-bølger på Kullerød

For noen produktkategorier i Komplett-sortimentet har salget eksplodert de siste ukene. Innen hjemlevering har veksten vært voldsom. Nå er Komplett-direktør Stian Gabrielsen spent på livet etter Korona. 


Tekst: Henrik Sandvik

 

– Akkurat i dag er jeg på kontoret, og her er det veldig stille. Det er rare tider, sier Stian Gabrielsen.

Det er sent i april, og direktøren i Komplett B2B er innom hovedkvarteret på Kullerød nær Torp Sandefjord lufthavn. Administrasjonen jobber hjemmefra med unntak av dager med viktige møter, mens noen nøkkelfunksjoner har vært på plass hele veien.

– Lager og logistikk må jo være her, og totalt sett har vi full drift på alle områder, sier Gabrielsen, og fortsetter:

– Og ikke minst; da denne situasjonen dukket opp, så vi raskt at vi var i besittelse av en del produkter som veldig mange trengte for å få en ny og litt annerledes hverdag til å fungere.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Gabrielsen forteller om tre «Korona-bølger». Den første dreide seg om å rigge til hjemmekontoret.

– Det eksploderte da myndighetene signaliserte at det gikk mot en lock-down og folk fant ut at de ikke ønsket å gå i butikken. Først gikk det mye av all slags tilbehørsutstyr til hjemmekontor; blant annet wekameraer og skjermer. Rett og slett alt man trenger til en fullgod arbeidsplass hjemme, sier Gabrielsen.

Neste bølge dreide seg om offentlige virksomheter, innen blant annet skoler og helse. 

– Det var mange som oppdaget at de behøvde å ruste opp utstyrsparken, men den generelle etterspørselen fra bedrifter roet seg uken før påske. Da lå vi faktisk et stykke under normalt nivå, sier Komplett-direktøren. 

Så kom den stille påskeuken, og mange fikk tid til overs hjemme.

– Da så vi blant annet en økning i salget av TV-er og gaming-produkter - da skulle man tydeligvis sysselsette seg hjemme. Ved inngangen til påsken var det også stor vekst innen hageprodukter, og det var mange som investerte i ny høytrykksspyler, sier Gabrielsen.

Finn drømmejobben i Sandefjord!

 

Han peker på tre produkter med en helt egen Korona-boom:

* Webkameraer.
* Headset.
* Gaming-produkter. 

– Vi har sett en voldsom vekst i ønsket om hjemlevering, og det synes jeg er et positivt signal om at mange respekterer retningslinjene fra myndighetene, sier Gabrielsen. 

Nå grubler ledelsen i netthandelskonsernet på hvordan fremtiden ser ut. 

– Dette gir jo også noen nye muligheter. Økningen i netthandel betyr for eksempel stor vekst også for bud og leverandører. Det er noen flittige kremmere der ute som virkelig har gjort det bra de siste ukene, sier Gabrielsen. 

– Hvordan blir hverdagen for Komplett etter Korona, tror du?

– Det er et godt spørsmål, og vi er veldig spente på om dette vil gi varige endringer i handlemønsteret vårt. Mange har nå blitt «tvunget» ut på nettet for første gang. Spørsmålet er om de går tilbake til gamle vaner eller adopterer de nye. 

– Hva tror du?

– Jeg tror på en blanding. En god del varer vil vi fortsatt handle fysisk i butikk, men mange har nå sett hvor enkelt og effektivt det er å handle på nett, og har endret vanene sine for alltid. Markedet vi opererer i kommer bare til å vokse videre, og forhåpentligvis tar Komplett en solid del av kaken, avslutter Gabrielsen.

B2B-direktør Stian Gabrielsen i Komplett har fått merke at norske arbeidstakere har rustet opp hjemmekontoret. Foto: Morten Rakke
Mange i Komplett har hatt hendene fulle på tross av Korona, deriblant lager- og logistikkmedarbeidere. Foto: Morten Rakke

;