Vi setter Sandefjord på kartet!

Sandefjord er mye mer enn hvalfangerhistorie, ferge til Strømstad, Jotun, flyplass og sommeridyll. Med «Tenk stort, tenk Sandefjord» viser vi fram alt Sandefjord har å by på!

En gang i tiden reiste eventyrlystne sandefjordinger ut på hvalfangst, satte sitt preg på verden og kom hjem igjen noen erfaringer og – forhåpentligvis – kroner rikere. Det er imidlertid lenge siden hvalfangsten var sentralt for byen.

I dag er Sandefjord en storkommune med mange flinke mennesker og spennende bedrifter.

Veksten drives blant annet av et rikt og variert næringsliv, og for å spre budskapet om det positive som skjer i bedriftene våre, ble omdømmeprosjektet «Grenseløse muligheter» satt igang våren 2015.

Tenk stort, tenk Sandefjord

* Et omdømmeprosjekt som markedsfører kvalitetene i Sandefjord.

* Ble startet for å få flere flinke folk og bedrifter til å etablere seg her.

* Er et spleiselag bestående av Sandefjord kommune og nærmere 70 bedrifter og foreninger.

* Kampanjen «Tenk stort, tenk Sandefjord» ble skapt av Metro Branding.

* Prosjektet drives av Sandefjord Næringsforening.

* Bruker kanaler som web, sosiale medier, print og aktiviteter «ute blant folk» for å spre budskapet.

Sandefjord er kjent som en sommerby med hvalfangsthistorie, men har flere andre kvaliteter å vise til. Foto: Martin Bonden

Tenk stort!

Målet med prosjektet var å lansere en større og langvarig kampanje som skulle sette Sandefjord på kartet som et godt sted å bo, jobbe og etablere virksomhet. Sandefjord Næringsforening ble gitt ansvaret for å drive prosjektet, og i desember 2014 ble Henrik Sandvik ansatt som prosjektleder. Han tiltrådte sent i februar året etter, og dermed var satsingen igang for fullt.

Sent i juni 2015 ble det avholdt en pitch (konkurranse) der fem ulike markedsføringsbyråer fikk presentere sitt forslag til kampanje. Sandefjordsfirmaet Metro Branding vant med sitt konsept «Tenk stort, tenk Sandefjord» – en pay-off som siden er blitt godt kjent blant mange sandefjordinger.

Metro Branding og prosjektledelsen startet opp samarbeidet i september, og jobbet mye i kulissene med planlegging av forskjellige aktiviteter gjennom høsten 2015. Denne første fasen ble kalt «Engasjere lokalt» – og her har fokuset ligget på å øke kunnskapen og kjennskapen til mulighetene og prosjektet blant sandefjordingene selv. 

Vi har hele tiden et knippe mål i bakhodet, og kampanjen skal blant annet oppnå det følgende:

  • Trekke flere mennesker til Sandefjord.
  • Få flere firmaer til å etablere seg her.
  • Skape vekst og positiv utvikling i byen vår.
  • Få sandefjordingene til å bli værende.
  • Gjøre innbyggerne til ambassadører.

Spleiselag

«Grenseløse muligheter» er et samarbeidsprosjekt mellom Sandefjord kommune og store deler av det lokale næringslivet. Nærmere 70 samarbeidspartnere er med på laget – både små og store bedrifter, samt bransjeforeninger og altså kommunen – og det er disse bidragene som finansierer de mange forskjellige formene for markedsføringsaktiviteter.

Prosjektet ble i utgangspunktet satt opp med en varighet på tre år. Den nevnte, lokale fasen kom altså først, mens kommunikasjonen deretter ble rettet mer og mer mot målgruppene utover kommunegrensene – både enkeltpersoner/familier og bedrifter.

Pr. slutten av 2018 har vi gjort mye spennende for å vise fram hva Sandefjord har å by på. Blant annet kommer egen film, levende webside med nyheter og ledige jobber, høy aktivitet i sosiale medier, installsjoner som Tenkeboksen på Torp og Sandefjordveggen på brygga, magasiner, annonsekampanjer og arrangementer som «Hjem til jul» – for å nevne noe!

Vi håper du liker det du ser og får lyst til å være med og spre budskapet om hvor bra det er å bo, jobbe og drive virksomhet i Sandefjord. Bruk gjerne #tenksandefjord i sosiale medier - og følg med!

Sandefjord ligger ved kysten og mange av byens kvaliteter er forbundet med sommer og sjø.