Fjellsport stuper inn i høysesongen

Black Friday og julehandelen er rett rundt hjørnet. Fjellsport i Sandefjord har allerede passert fjorårets omsetning, og rigger seg nå for to måneder på høygir.


Tekst: Henrik Sandvik

 

– Det har vært noen crazy uker, og mer skal det bli. November og desember er de desidert største månedene våre.

Fungerende markedssjef Rachel Sande Jacobsen i Fjellsport.no og kollegene har hektiske dager. Sandefjords-bedriften er store og voksende på salg av klær og utstyr til friluftsinteresserte, og forbereder storbesøk til nettbutikkene sine de kommende ukene.

– Black friday har blitt veldig stort, også på nett. Omsetningsmessig er det minst tigangeren i forhold til et vanlig døgn. Samtidig starter jo julehandelen, så dette er en stor «peak» på toppen av alt vi gjør fra før, forteller Sande Jacobsen.

– Hva blir årets salgsvinner fra Fjellsport?

– Det kan jeg nok ikke si noe om, men nøkkelen blir å utnytte det utrolige trykket som er i markedet den dagen. Kundene sitter klare fra midnatt for å gjøre kupp på konkrete kampanjevarer, men det er også mange som er på jakt etter julegavetips. Så cluet er å nå ut med gode enkelttilbud samtidig som vi tiltrekker en stor bredde.

 

Sandefjord har mye å by på. Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Vokser voldsomt

For Fjellsport vil superfredagen i slutten av november markere et år med solid vekst.

– Vi setter oss tøffe mål, men når vi ser på utviklingen i sportsbransjen, gjør vi det veldig bra. Jeg tror vi kan regne med en vekst i omsetningen på 40 prosent i år, og det må jo kunne sies å være bra, sier hun.

Fjellsport tar markedsandeler – både fra tradisjonell handel og netthandel.

– Veksten har vært voldsom. Vi passerte nylig fjorårets omsetning, og forventer å vokse i omtrent samme takt også til neste år. Målet er at Fjellsport skal bli enda større, forteller Sande Jacobsen.

Dette gjelder ikke bare målt i omsetning.

– Da jeg begynte i juni 2014 var vi 15 ansatte. Nå er vi rundt 70, sier Sande Jacobsen, og fortsetter:

– Det har vært en ganske vill endring i denne organisasjonen, og det er utrolig kult å være med på. Vi har en snittalder på cirka 30 år og mange entusiastiske medarbeidere.

Selv er hun 28, men hun betegner seg som ikke som noen friluftsfantast.

– Jeg er ganske aktiv, men driver ikke med jakt, fiske, stisykling, ultraløp eller klatring – som mange av de andre her. De mest lojale kundene våre er nok våre egne ansatte, og du kan trygt si at «ansattkortet» går varmt, sier Sande Jacobsen.

 

Klikk her for å finne ledige jobber i Sandefjord!

Tre ulike nettbutikker

Den aktive Fjellsport-gjengen gir et bra miljø på jobb.

– Det er mange her som er mye på tur sammen. Vi er godt representert innen det meste av friluftsliv og må jo teste utstyret vi skal selge, så det gir en ganske kul sammenheng her på kontoret, forteller hun.

Fjellsport holder til på Klinestadmoen rett ved E18, og har tre virksomheter.

– Fjellsport.no er hovedbutikken vår, den tar seg av alt innen tur og friluft i Norge. Vi er også i Sverige – Team Tindeberg er den svenske gjengen som styrer Tindeberg.se , og de sitter også her, forteller Sande Jacobsen.

Det siste benet heter Supersport.no, en nisjesatsing mot utholdenhetsidretter.

– Supersport er vår spesialbutikk for langrenn, triatlon og ultraløp. Dette er en liten avdeling som sitter i Oslo, men vi har troen på dette segmentet. Det er sært, men veldig populært, og neste år tror jeg Supersport kommer til å være en vekstdriver.

Mange av de ansatte i Fjellsport i Sandefjord er ivrige friluftsmennesker som ofte drar på tur sammen, men nå går de inn i høysesongen. Foto: Fjellsport
Fungerende markedssjef Rachel Sande Jacobsen ​i Fjellsport.no i Sandefjord er klar for Black Friday og julehandelen. Foto: Henrik Sandvik
;