Rakettvekst med velvære

Blush i Sandefjord vokser kraftig. Nettbutikken har stålkontroll på kundeopplevelser og digitale kanaler, men medarbeiderne blir ekstra varme i hjertet av at bærekraftsatsingen gir resultater.


Tekst: Henrik Sandvik

Hver dag sender Blush ut inntil 2.000 pakker med skjønnhets- og velværeprodukter til kunder i hele Norge. Mange virksomheter har det tøft på grunn av Covid-19, men flere netthandelsbedrifter i Sandefjord har aldri gjort det så bra som nå. For Blush – som leverte gode resultater også før pandemien – har aktiviteten tatt helt av. 

* Omsetningen i første halvår var 55 prosent høyere enn i samme periode i fjor.

* I august endte omsetningen over 80 prosent høyere enn i samme måned i fjor.

– I snitt har vi en halv million besøkende i nettbutikken hver måned, og kundene handler mer enn før. I snitt plukker folk med seg nesten tre produkter når de først handler hos oss, sier kommersiell direktør Christine Stålnacke.

– Det er bra for lønnsomheten vår og det er bra for miljøet, legger hun til. 

Bli kjent med våre inspirerende sandefjordinger!

Selskapet har opplevd sunn og lønnsom vekst siden etableringen for ti år siden, og Stålnacke beskriver kulturen i selskapet som «veldig kommersielt orientert».

– Vi er en gjeng på 12 personer som bretter opp ermene og hjelper hverandre. Vi er digitale og følger salget fra minutt til minutt. Samtidig må vi hele tiden endre oss, da både bransjen som helhet og de ulike markedsføringskanalene våre er i konstant endring, sier hun.

Selskapet går i disse dager inn som ny samarbeidspartner i Tenk stort, tenk Sandefjord-prosjektet, som dreier seg om å markedsføre Sandefjord som et bra sted å bo, jobbe og drive næringsvirksomhet.

– Blush er nå den nest største aktøren innen våre produktkategorier i det norske markedet, og vi er veldig fornøyde og stolte av at vi kan få til det fra Sandefjord. Det er jo her vi er fra, sier Stålnacke.

Finn drømmejobben i Sandefjord!

I netthandel er innsikt om kundereisen og andre data ekstremt viktig. Blush leier logistikktjenester, men gjør alt av innkjøp, markedsarbeid og kundeservice selv.

– De fleste har klart definerte arbeidsoppgaver, men alle har god innsikt i helheten. Det gjør at det er gøy å gå på jobb, sier Stålnacke, og fortsetter:

– De siste par årene har vi også fått jobbe med noe som er samfunnsnyttig og større enn oss selv, nemlig bærekraft.

Blush-gjengen ønsket å benytte posisjonen sin til å ta samfunnsansvar, og i tillegg til å gjennomføre flere tiltak gjennom sin egen verdikjede, har de valgt å støtte WWF.

– Vi donerer en fast andel av omsetningen til arbeidet for et renere hav, og har støttet WWF med totalt 1,2 millioner kroner så langt. Nå har vi også etablert en mangfoldskampanje vi har kalt «Vær deg». Det er utrolig mye press og skam i samfunnet vårt, ikke minst blant de unge, og det hører ikke hjemme i 2020. Uansett legning, kjønn, etnisitet, stil, alder og så videre - vi trenger alle, og vil gjerne vise frem helt vanlige folk som oss selv, men som vanligvis ikke representeres i vår bransje.

Tilbakemeldinger fra enkeltkunder viser at innsatsen legges merke til.

– Vi er veldig opptatt av å være konkurransedyktig på pris, men vi har verdier og synes det er viktig med initiativer som faktisk betyr noe. Og da blir man jo varm i hjertet når kundene viser at de setter pris på det vi gjør, sier Stålnacke.

Kommersiell direktør Christine Stålnacke kan glede seg over høy fart og gode verdier for Blush. Foto: Marte Haraldsen
Blush-gjengen har kundereise og markedsinnsikt langt fremme i pannebrasken, men hjertet må også være med. – Her er det gøy å gå på jobb, sier Christine Stålnacke (i midten). Foto: Marte Haraldsen

Blush

  • Netthandelsselskap i Sandefjord.
  • Var tidligere en del av Komplett-familien.
  • Eies av investeringsselskapet Verdane og Canica.
  • Har 12 medarbeidere; to menn, resten kvinner.
  • Omsatte for 128 millioner i 2019 og vokser kraftig i år.
;